Feestelijk jubileum Pauline Muller en Ellen Devilee: 'Wij doen ouderen opfleuren' | Deleydenaer.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225572&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deleydenaer.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=230,231,232,233" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo deleydenaer.nl
Foto:

Feestelijk jubileum Pauline Muller en Ellen Devilee: 'Wij doen ouderen opfleuren'

Dit najaar is het 5 jaar geleden dat Pauline Muller en Ellen Devilee begonnen met Fleur de Dag. "Het idee om begeleiding en gezelschap voor ouderen op maat te bieden, ontstond uit eigen ervaring én na vele gesprekken met vriendinnen over onze ouders", vertellen ze. "Er is van alles voor ouderen te doen, en er wordt keihard gewerkt door zorgverleners. Maar door tijdsdruk ontbreekt de echte aandacht voor ouderen én hulp voor de overbelaste mantelzorger."
"Dat kan anders vonden wij. Eropuit, leuke dingen doen afgestemd op wensen en behoeften, gewoon genieten van het leven. Daarom zijn wij Fleur de Dag gestart. En nu 5 jaar later, kunnen wij met trots zeggen: onze cliënten fleuren er letterlijk van op!"
"Voor de zorgende familieleden, vrienden of kennissen is de één op één aandacht via een fleurmaatje vaak een prettige aflossing. Want veel mantelzorgers zijn overbelast. We zijn er dus ook voor hen."

Fleur de Dag werkt aanvullend op de professionele zorg en de mantelzorg. "Met elkaar organiseren wij een fleurmaatje rond de client." In vijf jaar zijn veel goede contacten opgebouwd met partners zoals gemeenten, verpleeghuizen en de sociale wijkteams. "Wij kunnen gerust zeggen dat we goed de weg weten in zorgland. Die kennis is beslist een meerwaarde. Net als onze korte communicatielijnen. Omdat wij bij veel mensen thuis komen, signaleren wij behoeften, verwijzen door én wij blijven betrokken totdat actie wordt ondernomen. Die proactieve aanpak om mensen te helpen zit in ons DNA." Bovendien is in vijf jaar tijd veel kennis en ervaring opgebouwd van alle mogelijkheden in de regio om ouderen een gezellig moment te bezorgen. "Wij voelen ons bijna een VVV en we denken in mogelijkheden. Als iemand vanuit een rolstoel in een auto kan, kan hij of zij al met ons op pad voor een autoritje, een bezoek aan een museum of samen naar de markt. En koffie met taart of een lekkere lunch, genieten we desnoods in de auto als het nodig is!", lacht Pauline. Fleurmaatjes kunnen overigens ook thuis met iemand een gezellig moment beleven tijdens een goed gesprek, een spelletje of samen fotoboeken kijken. De cliënt bepaalt zelf wat hij of zij wil ondernemen en houdt daarmee dus de eigen regie.

Philip Kruseman, directeur bij Zorgvilla Oud Clingendael in Wassenaar werkt al twee jaar lang naar 

volle tevredenheid samen met Fleur de Dag. "Onze bewoners stellen een uitje met Fleur de Dag enorm op prijs. Ze zijn flexibel en transparant. Fleur de Dag voelt goed aan wat onze bewoners waarderen en de samenwerking verloopt altijd in goed overleg met de verzorging."

Particulier gezelschap en gefinancierde begeleiding

Fleur de Dag werkt inmiddels met ruim 50 fleurmaatjes en kan dan ook in principe aan iedere vraag voldoen. Het werkgebied strekt zich uit van Haarlem, via de Bollenstreek, Leiden en Oegstgeest tot Wassenaar/Den Haag. Deden Ellen en Pauline voorheen alles zelf, sinds een halfjaar verzorgt een medewerker de administratie. De uitgebreide intake vooraf en de kennismaking begeleiden Ellen of Pauline nog altijd zelf. "Pas als het eenmaal goed loopt, verdwijnen wij naar de achtergrond. Maar ook dan blijft er regelmatig direct contact om af te stemmen of alles naar wens verloopt." Fleur de Dag werkt niet alleen particulier, maar ook via de gemeente of PGB.

Fleurmaatje word je als je passie hebt voor ouderen. "Dit werk doe je, net als Ellen en Pauline, met je hart. Verder zijn humor, een brede belangstelling en ontwikkeling en een respectvolle houding noodzakelijk. Daarnaast ook een rijbewijs en auto en uiteraard een Verklaring omtrent Gedrag."

Ruim een jaar is fleurmaatje Dorinne Hoek bij Fleur de Dag aan het werk. "Het is afwisselend en dankbaar werk. Tevoren weet je nooit precies hoe je iemand aantreft en dat vraagt flexibiliteit. Ik werk altijd met vaste cliënten daardoor leer ik de cliënt goed kennen. Wat we doen, bepaalt de cliënt. Familieleden vinden het altijd fijn als ik hun vader of moeder een gezellig moment bezorg. Dat ontlast hen dan weer."

Dementie

"Veel van onze cliënten hebben een vorm van dementie. Omgaan met dementie is een groot aandachtspunt bij Fleur de Dag. Cliënten houden altijd de eigen regie. En onze fleurmaatjes spelen daar eveneens goed op in. Wij benaderen mensen met dementie zoals wij zelf ook benaderd willen worden. Omdenken en humor zijn daarbij onze troeven."

Fleur de Dag heeft in de afgelopen 5 jaar bewezen aan een grote behoefte bij ouderen te voldoen. "Toch kiezen we niet voor snelle groei, want dat brengt de kwaliteit in gevaar. Door langzaam, maar gestaag te groeien en daarbij de juiste keuzes te maken, kunnen we voorrang blijven geven aan oprechte aandacht. En deze aandacht zorgt voor kwaliteit van leven en is preventief op zorg", besluit Ellen.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225572&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deleydenaer.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=230,231,232,233" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225575&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=deleydenaer.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=230,231,232,233" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225573&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deleydenaer.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=230,231,232,233" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>